דעות

המדינה מנציחה את המחסור התמידי ברופאים ובאחיות בפריפריה

מצוקת כוח אדם רפואי וסיעודי והיעדר שירותי בריאות בפריפריה אינם נובעים מפעילות מוסדות ההכשרה אלא ממדיניות ממשלתית ארוכת שנים

הדמיה של הפקולטה לרפואה בגליל (צילום: אונ' בר אילן)
הדמיה של הפקולטה לרפואה בגליל. המספר הנמוך של בוגרי ביה"ס לרפואה בצפת שנשארו לעבוד בפריפריה כסימפטום לבעיה שורשית בהרבה (צילום: אונ' בר אילן)

בדיון מיוחד שנערך בכנסת על מצב שירותי הבריאות בפריפריה, נחשף כי מבין 260 בוגרי בית הספר לרפואה בצפת, רק 15 רופאים נשארו לעבוד באזור הצפון. בעקבות הנתון המטריד, כמה מחברי הכנסת טענו כי "הפקולטה לרפואה בצפת לא עומדת ביעדיה". זאת טענה שיש בה כדי להטעות את הציבור, כמו גם להסיר את האחריות מהגורם שבפועל דואג להנציח את המחסור התמידי ברופאים ואחיות באזורי הפריפריה, צפון ודרום כאחד.

יש להדגיש, המספר הנמוך של בוגרי ביה"ס לרפואה בצפת שנשארו לעבוד בפריפריה הצפונית הוא סימפטום לבעיה שורשית בהרבה. ראוי לומר כי מצוקת כוח אדם רפואי וסיעודי והיעדר נגישות וזמינות של שירותי בריאות בפריפריה אינם נובעים מפעילותם של מוסדות ההכשרה, אם כי ממדיניות ממשלתית ארוכת שנים.

המדיניות הממשלתית דואגת לשמר ואף להעצים את הפערים בתחום הבריאות בין המרכז לבין אזורי הפריפריה. אז נכון, אחת לתקופה אנו עדים להצהרות פומפוזיות ולהבטחות של הממשלה על השקעות עתק במערכת הבריאות בפריפריה, ואולם המציאות מלמדת כי הצהרות והבטחות לחוד, ומעשים, העברת תקציבים ותוצאות לחוד.

בניגוד לטענת חברי הכנסת, הפקולטה לרפואה בצפת דווקא כן עומדת ביעדיה ומטרותיה והיא מכשירה בכל שנה רופאים רבים וטובים. אך מי שלא עומדת בהבטחותיה ויעדיה היא דווקא המדינה, שלא פותחת תקנים נוספים לקליטת רופאים חדשים בהתאם לגידול באוכלוסיה ולצורכיה המתפתחים (למשל, עלייה בשיעור הקשישים, חולים כרוניים ועוד). אי־פתיחת תקני רופאים מונעת קליטה של כוח אדם מקצועי חיוני למוסדות הבריאות בפריפריה.

כך אנו מוצאים עצמנו בפני מציאות שלצד מצוקת כוח האדם והעובדה שיש רופאים שמסיימים את הלימודים ורוצים לעבוד בפריפריה, אין תקנים חדשים שיאפשרו את קליטתם. כאן גם המקום לציין כי המפתח לתקני כוח אדם במערכת הבריאות (במקצועות הבריאות השונים) נקבע אי שם בשנות ה–70 של המאה הקודמת. מפתח שכבר מזמן אינו תואם את המציאות והצרכים של ימינו, לא במרכז הארץ ולא בפריפריה.

מי שלא עומדת ביעדיה היא הממשלה, שלא משכילה לפתח מערך מגוון של תמריצים — כלכליים, מקצועיים וחברתיים. תמריצים שיידעו להביא רופאים ואחיות חדשים לאזורי פריפריה, אך לא פחות חשוב מכך — גם לגרום להם לרצות להישאר שם. חשוב להפנים, כי בתחומים רבים תמריץ כלכלי לבדו (לדוגמה, מתן מענקים כספיים למי שיעבור לפריפריה) אינו יכול להשיג את מטרה, שהרי פוטנציאל ההשתכרות והאפשרות לקידום מקצועי במרכז לצד שירותים חברתיים מפותחים, כמו חינוך ותחבורה, כמעט תמיד יגברו על תמריץ כספי חד־פעמי, גבוה ככל שיהיה.

מכאן, שרק תמהיל מדויק של מגוון תמריצים כלכליים, חברתיים ומקצועיים עשוי להוביל שינוי מהותי, ולאורך זמן. כי אם המדינה לא תפתח תשתיות תומכות איכותיות שיידעו לשמר את כוח האדם בפריפריה לאורך זמן — הכישלון צפוי מראש. כפי שאכן קרה בעבר עם מענקים כספיים חד־פעמיים, אז חלק מהכסף הלך לכוח אדם שהגיע לפריפריה בעקבות התמריץ הכלכלי. כוח אדם שעזב את עבודתו בפריפריה זמן קצר יחסית לאחר מכן. דה פקטו, התמריץ הכלכלי לא השיג את מטרתו לחזק את שירותי הבריאות בפריפריה, ושוב כספי ציבור ירדו לטמיון.

נוכח הפערים בבריאות ומציאות חייהם הקשה של תושבי הפריפריה, ראוי שמדיניות הממשלה תתבטא לא רק בהבטחות לתקציבי עתק, אלא גם במימושן. כחלק מהקמה ופיתוח של תשתיות בריאות חיוניות, יש לפתוח באופן מיידי עוד תקנים לקליטת כוח אדם (מה יאפשר להוסיף גם עוד מיטות אשפוז). במקביל, יש לפתח סל מגוון של תמריצים להשארת הבוגרים בפריפריה ומשיכת כוח אדם חדש.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  רפואה בפריפריה,  מענקי פריפריה,  מחסור ברופאים בפריפריה,  מצוקת כוח אדם,  חדשות,  דעות,  מענקים ותמריצים,  הפקולטה לרפואה בצפת,  עו"ד עדי-ניב יגודה
תגובות
אנונימי/ת
15.07.2018, 14:21

טעות, לבית הספר לרפואה הוצנחו אנשים מהמרכז, ורוח המפקד היתה שהישארות בגליל היא מיותרת ומזיקה, גם המדינה לא עושה די כמובן, אבל טוב שבפקולטה קצת התעוררו וחבל על מאמרים שבאים לגונן על חשבון האמת

אנונימי/ת
27.07.2018, 16:28

נכון מאד.
דקאן הפקולטה המסיים גר במרכז והדיקן החדש יגור בחיפה...
לו היה מישהו רוצה להפגין רוח גלילית היה מחפש דקאן מבתי החולים בצפון הארץ. דקאן מבין הרופאים אלו שעובדים ועמלים שנים על מנת לחנך את תלמידי הפקולטה לרפואה בגליל כמו גם לתת רפואה איכותית בפריפריה. ישנם רופאים מוערכים וראויים מבתי החולים בצפון אך נציגי בר אילן עסוקים ורוקחים עיסקה אחרת.
בבחירת הדיקן יש סמליות הטוענת- אפשר להתקדם ולהתפתח מקצועית גם בגליל!..

27.07.2018, 17:37

אדוני, בישראל של היום חיפה היא פריפריה

אנונימי/ת
01.08.2018, 14:00

ניתוח מדויק - אכן איפה הרוח הגלילית הפקולטה?

אנונימי/ת
03.08.2018, 10:25

בחיפה יש פקולטה לרפואה. רופא מחיפה יתכבד ויבחר שם לדקאן. לגליל מגיע דקאן מהגליל!

אנונימי/ת
17.07.2018, 09:26

לא ברור מה הכותב רוצה. אין שום היגיון בהקמת מרכז שלישוני באמצע השממה. המרחק הממוצע ממרכז שלישוני בישראל הוא נמוך בהרבה מהממוצע במערב ואין שום צורך להקטין אותו עוד יותר. לתושבי הצפון יש את רמב"ם ולתושבי הדרום את סורוקה, ואין בהם שום מחסור בתקנים.

היתר באחריות הרפואה הקהילתית, וכידוע בקופות החולים אין תקנים קבועים אלא בעיקר עבודה גמישה עם רופאים עצמאיים בהתאם לצורך.

17.07.2018, 16:01

שלום מה שלומך עו״ד נכבד , אתה לא רופא אני מודע לזה וכמובן שרואים זאת , אבל הבורות שלך שיש במאמר שלך על נגיף ה HIV שבו אתה תוקף ומאשים רופאים בגלל חוסר ידע שהוא מסוכן כשאתה מעביר מידע כוזב לאלפי סטודנטים במכללת נתניה לדוגמא בתחילת שנה ששם כל רופא שיקרא את דעתך על הבזיון שכתבת שיש בו פגיעה בשמם הטוב של כל רופאי ישראל . במידה ואתה לא מתנגד אני מבקש ממך לפרסם אותו פה באם לא , אבקש רשות ממך לעלות אותו לאתר הזה כדי יבינו עד כמה בורות והאשמת רופאים , אודה שלא במודעות אלא נובע מחוסר ידע רפואי שאתה מציג לאלפי סטודנטים מידע לא נכון בקשר למחלה קטלנית זו ונשאי הנגיף HIV.
אתה מפרסם פה כמעט כל יום ולא חושב שדעתך צריכה להופיע באתר זה , אני בטוח שלאחר מאמרך על הנגיף שציינתי כל רופא יחשוב בדיוק כמוני , ובבקשה תענה לי כי אתה בורח ממני שנה שלמה לא לענות לשאלות שיש לי על החוצפה שלך . אתה מכיר הרבה רופאים שכותבים דברי סרק באתרים דומים רק דל עורכי דין , אין שם רופאים , אז מנסה להבין למה בלי הפסקה אתה מפרסם ומפרסם בלא ידע שאינך יודע כלום ופה כולם רופאים. אני מבקש מענה כי במידה ותמשיך לא להציג את הנרשם על ידיך ולהסביר אצטרך לפרסם ניתוח המאמר שעשית והמאמר עצמו , כי מחויב אני לפרסם באתר כזה ידע שמסכן חיים ומשפיל רופאים בדברי סרק . עדיף לענות . תודה

אנונימי/ת
17.07.2018, 20:18

למה להתחיל התמחות בצפת במקצוע כלשהו כשבסוף יצניחו לך כמנהל מחלקה את האידיוט של המחזור שבחר להתמחות במרכז ואחר כך עשה איזה פלושיפ בחוואה ב"מה שמו קליניק" וכל מה שהוא למד שם זה לדבר במבטא נגלוסקסי.

19.07.2018, 08:53

למה להרעיל באנונימיות? דיבורים כאלה נכוחים אם יש בהם אמת ראוי שיאמרו ללא מסווה .אמרו חז"ל:"הפוסל במומו פוסל"

שמחתי לראות שבהמשך לכתבה יש עוד כתבה משנה שעברה. אז ליצמן גילה את בי"ח סורוקה, או אולי גילה את הפריפריה. הוא דיבר חופשי כי לדבר ולהבטיח לא מסוכן. לא צריך גם לקיים וזה נותן באותו מועד כתבות נוסח מציל מערכת הבריאות או הפטרון הטוב של אזרחי הדרום והצפון. כדי לקרוא ולהזכר.
ההבטחות הטובות לדרום כמו לצפון הן טובות בכול אותם מקומות שחולים לא מקבלים טיפול, לא מקבלים את זכויותיהם, ילדיהם והוריהם סובלים יותר ומרבית שרותים לטיפולים יותר מאוחרים או שחייבים ליסוע למרכז והכי חשוב, בפריפריה חיים בין 5-7 שנים פחות. במילים אחרות הם מתים לפני זמנם. האם יתכן שזה טוב כיאז הם סובלים פחות שנים שאין בהם טיפול. משרד הבריאות ממש מתחשב בתושבי הפריפריה.
אז מה אמר ליצמן שכול כך התאים לפריפריות אך לא קיים. הוא הבטיח עוד תקנים אבל זה לא קרה. מדינת ישראל הבטיחה לסורוקה עוד 120 מיטות כולל התקנים אבל מזה בי"ח קיבל רק 20. 100 מיטות עדין לא הגיעו. ליצמן הבטיח 800 מיליון ש"ח לשנה לטובת קיצור תורים. חלק מהכסף היה אמור להגיע לסורוקה ולצפןן כדי לקצר את משך ההמתנה לניתוחים והפעולות. ב 3 שנים מדובר על 2.5 מיליארד ש"ח. עכשיו זאת השנה הרביעית. מעט מאוד מהכסף הגיע והועבר רובו, אם לא כולו לבתיה"ח הפרטיים. כדי לקצר תורים בכלל ובפריפריה בפרט כלום. ליצמן אמר שהוא יפעל להחזרת מענקי הפריפריה כדי להביא מתמחים חדשים. לפני ליצמן, בשנים 2011-2014 ניתנו ע"י ממשלת ישראל 800 מיליון ש"ח ל 2000 רופאים מתמחים חדשים. כולם הגיעו למקצועות מצוקה ולבתיה"ח בפריפריה. פתאום היו מתמחים, מקצועות כמו הרדמה, טיפולי נמרץ, פגיות, מיונים, פנימיות, ילדים, גראטריה ושיקום התמלאו בקולות חדשים. פתאום היו רופאים, פתאום החולים קיבלו שרותים. מחלקות התמלאו ברופאים.אבל אז נגמר הכסף. שר האוצר שבמשך, מר לפיד, הבין המשמעות והוסיף כסף. אח"כ צימצמו הכסף ובבתיה" ח החלו להסביר שאין תקנים. אז למרות שהיו רופאים שרצו להגיע לפריפריה אי אפשר היה כי כול התקנים מלאים וגם לרופאים שסיימו התמחות ורצו להמשיך לא היה מקום. רופאים המתינו למקום להתמחות ואחרי תקופת המתנה עזבו את הפריפריה ועברו להיכן שיש יותר בתי"ח ובכול אחד יותר תקנים. וכך הממשלה ומשרד הבריאות גרשו רופאים שרצו פריפריה ולמעשה גרמו להם לעזוב. אז להגיד שהמענקים לא עשו עבודתם זאת טעות. בגלל המענקים בתיה"ח בפריפריה ובכלל התמלאו רופאים. בבי"ח סורוקה נוספו באותן 5 שנים כ 100 רופאים חדשים. היום יש הקפאת קליטות, רופאים עוזבים או מגיעים לגמלאות ואין מי שמילא את השורות. וגם 100 מיטות שלא ניתנו לסורוקה הם עוד תקני רופאים וסיעוד ואחרים שהיו יכולים לשפר. והכול מחמיר את הקושי לתת שרות ראוי לאוכלוסיה שזכאית ואינה מקבלת. נכון שאת 100 המיטות הובטחו לפני תקופת ליצמן אבל הוא לא עשה כלום בנידון. בו בזמן הבטיחו עוד בתי" ח חדשים. אחד בסביבת באר שבע, אחד באזור הקריות, שני בתי"ח שהיו כבר צריכים להיות בבניה ועדין לא נעשה כלום.
אבל ליצמן כן עושה. הוא מקדם את משפחת ליצמן (כך לפחות אנו קוראים בעיתון) הוא מקדם את נושא העישון, הוא מקדם את נושא הקנאביס (כן סמים ) אז אי אפשר לומר שהוא לא עושה. ושכחתי, הוא מאיים בלהתפטר כול יומיים מהממשלה אבל רק לא בנושאי בריאות. אולי כי אינו שר הבריאות אלא רק סגן השר.
ומה כן צריך לעשות. יש שר בריאות. ב 2011 הוא הוכיח שהוא עושה. הוא אישר המענקים, הוא נתן 1000 תקני רופאים למערכת הבריאות. הוא, ביחד עם אידלמן עשו את המהפך.
אז מה כן צריך לעשות. לפנות לשר הבריאות. לשכנע לפתוח תקנים, להקים מחלקות, להחזיר המענקים, לדאוג למקומות עבודה לרופאים המומחים שסיימו התמחות ומקומות תעסוקה לבני משפחות שמגיעים איתם. אז יגיעו רופאים, משך ההמתנות יתקצר, התורים יפתרו, העומדים ירדו. ואז גם יותר בוגרים, מצפת ובן גוריון ישארו בפריפריה וימשיכו לשרת את החולים שביניהם הם משרתים.
נשמע שאני מבקש הרבה. תקנים מחלקות, מענקים, רופאים. אז זאת טעות. כול שצריך הוא לעשות שוויון. לא העדפה מתקנת אלא שוויון
במרכז יש כמעט כפול מיטות ורופאים על כול 1000 תושבים. כול מה שצריך זה שוויון בין פריפריה ומרכז וכול בעיות החוסר, ההמתנות , העומס, הסבל וקיצור החיים יפתרו. זאת הדרך. וכול המציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם ומלואו.

אנונימי/ת
20.07.2018, 05:45

אכן, במרכז יש הרבה מיטות מיותרות, יש לקצצן ולהציע לצוות שלהן הסבה לרפואה קהילתית.

אנונימי/ת
19.07.2018, 03:03

וארי זה מתפלאים שבדירוג האוניברסיטאות העולמי ספציפי לפקולטאות לרפואה אנחנו מדורגים 145 165 188 ומטה.
זה לא רק תקציבי והיקף מחקר.
זה האנשים.
כשיותר חשוב לך לספר איזה אוטו קיבלת מהעבודה ואילו תווים תקבל לראש השנה מאשר להיות איש מעש ואמת, צריך להודות לקב"ה שזה המצב.

אנונימי/ת
01.08.2018, 20:01

אין שום קשר בין איכות הטיפול לבין דירוגים אקדמאיים. הרופאים הטובים ביותר תמיד היו הפרופסורים הקליניים הלא אקדמיים. כמובן שגם אין קשר בין דירוג אקדמי נמוך לאיכות טיפול גבוהה.

19.07.2018, 08:54

העו"ד צודק 100%

אנונימי/ת
06.08.2018, 20:22

סיבות רבות לאי הגעת רופאים לפריפריה להלן חלק:
1. יוקרה מי שבוחר ברפואה שוקל גם את יוקרת המקצוע. בפריפריה אין יוקרה. אין מטופלים שמגיעים לדעה שנייה או טיפול מהמרכז לרופא בפריפריה.
2. הכנסה כמובן. אין בתי חולים לרפואה פרטית ואין אוכלוסייה מבוססת כלכלית עם ביטוחים מתאימים
3. חיים מחוץ לעולם הרפואה: איכות החיים הנמוכה , כלומר חינוך, פנאי, תעסוקה הולמת לבת בן הזוג וכדומה