דעות

מצא את ההבדלים: החייאה נוסח אוסטרליה

ד"ר יגאל הלביץ מציג זיכרון מהפלושיפ שלו ביחידת טיפול נמרץ באוסטרליה ואת השוני במבנה היחידות בין אוסטרליה לישראל

טיפול נמרץ (אילוסטרציה)

בחוץ כמעט 40 מעלות חום, אבל ביחידה יש מזגן וחוץ מתאורת הניאון, מעט אור שמש חודר מאריחים שקופים בתקרה. שעת בוקר בטיפול נמרץ בדרום אוסטרליה, הצוות מתחיל ביקור. יש הרבה חולים לראות, הרבה לשחרר ויש חולים חדשים שצריכים להגיע מחדר הניתוח.

צוות ההחייאה של היחידה מביא חולה שעבר דם לב במחלקות. איש כבן 50, כשבוע לאחר ניתוח במעי הגס. ברקע, איזו אי ספיקת לב על רקע קרדיומיופתיה לא מוגדרת. הסטאז׳ר רק עזב אותו כדי להביא מבחנה חדשה להוציא דם (בקודמת פספס את הווריד...) וכאשר חזר, מצא אותו מחרחר. החייאה ממושכת, PEA במוניטור ובסוף חזר דופק.

האיש הורד אחר כבוד ליחידה וכמובן ברגע שנחת בתא והועבר למיטת טיפול נמרץ, שוב PEA ושוב החייאה ממושכת. הצוות רץ לעזור, כולל הבכיר, אני, שעל תקן המתמחה הבכיר, ניסיתי עוד להחזיק את הביקור על החולים הקיימים, אבל לא, ״הלך לי הביקור...״. נותן כמה הוראות למתמחים הצעירים כדי להרגיש חשוב וכדי לא לכתוב מכתבי שחרור באנגלית ונכנס מאחורי הווילון.

שם, ההחייאה בעיצומה. יש שני רופאים, הבכיר והמתמחה הבכיר של צוות ההחייאה, ארבע אחיות ואח העומד ליד המוניטור דפיברילטור. כל שתי דקות הוא טוען את המכשיר, מרחיק את כולם מהמיטה, חוץ מהמעסה, ורק כאשר המכשיר טעון, הוא עוצר הכל לבדיקת קצב ואם צריך הוא נותן שוק וחוזר חלילה.

בנוסף לאחיות האחרות שמביאות דברים ועושות עיסויים, יש עוד אחות רושמת, נודניקית. כל הזמן היא אומרת לי, ״תזוז, אתה מסתיר״. היא רושמת הכל, גם ברמה של "שעה 08:12, 'אלוהים ישמור', אמר ד"ר א׳'׳. לחולה חסרה גישה ורידית מרכזית וכן קו עורקי. אני מיד שם כפפות וחלוק סטריליים ושופך כלורהקסדין (יש להם 2% ולא 0.5% כמו אצלנו) על המפשעה הימנית של החולה, מסתיר בכוונה לאחות הרושמת, דוקר וריד ועורק ומכניס שני קווים. בינתיים, מחברים את החולה גם לנוראדרנלין.

בסופו של דבר, אחרי מספר אירועים של טכיקרדיה חדרית, אמיודרון ומכות חשמל, משיגים קצב סינוס. בשלב הזה וגם תוך כדי ההחייאה, הבכיר מריץ מתמר של אקו לראות איך הלב נראה. בשורה התחתונה: לא ברור מה קרה, אין הוכחה לאוטם לבבי או תסחיף ריאתי. בהמשך מתברר שהחולה היה מאוד ספטי וכנראה זה והלב החולה בבסיס הכריעו אותו.

בכל מקרה החולה מאוד לא יציב, שותה פרסורים, כולל עירוי אדרנלין. ״No worries״, ממלמל רוקח היחידה, כאשר הוא חושב לעצמו, ״מניאקים, מאיפה אביא כל כך הרבה אמפולות של אדרנלין". במעבדה, פגיעה כבדית וכלייתית מתגברת. קו דיאליזה מוכנס בצוואר שלו ולאחר מכן אני מכניס גם קטטר לעורק הריאה, שמראה שלא רק שאין לב, יש גם אלמנטים דיסטריביוטיביים. בשלב הזה, על הנוראדרנלין, האדרנלין והמילרינון שמקבל, מוסף אחר כבוד גם ווזופרסין וכמובן, מישהו אמר סטרואידים ולא קיבל?

ביומיים הבאים המצב לא משתפר בהרבה, אמנם ניתן לרדת מהאדרנלין, אך מתפתחת פגיעה ריאתית, ה-PEEP עולה ומוסף גז NO להנשמה. המעבר בין הווריד הנבוב העליון שלו והעלייה הימנית נראה כמו חנות משקאות שכונתית באוסטרליה, הרבה קווים, ורידים, מביאים תרופות ולוקחים דם. האישונים עדיין מורחבים ופה ושם יש איזו קפיצה ברגל, מיוקלונוס. ״הוא נראה כמו מת״, אני משתף את הרופאים האחרים ביכולות האבחנה המשופרות שלי והם כמובן מסכימים (אוסטרלים מנומסים).

אחרי שלושה ימים, הבכיר מכנס את המשפחה ואומר שהופסקה ההרדמה ואם לא יתעורר עד למחרת, יופסק הטיפול בו וינתקו אותו ממכונת ההנשמה. באותו הערב אני נקרא בדחיפות לתא שלו. ״תראה״, אומר לי האח, ״נראה לי שהוא מתחיל להתעורר״. אני קורא בשמו והחולה פוקח את עיניו ומסתכל עלי.

זהו זיכרון מהפלושיפ שלי באוסטרליה, אבל אלו הנקודות שמבטאות את השוני בין היחידות באוסטרליה ובישראל:

  1. צוות החייאה מובנה של היחידה לטיפול נמרץ, הכולל מתמחה בכיר, מתמחה ואחיות, שלא אחראי על חולים אחרים ביחידה.
  2. הטיפול בחולים קריטיים רק בטיפול נמרץ. לא משאירים במחלקה.
  3. העבודה לפי פרוטוקולים מובנים, עם בעלי תפקידים מוגדרים - מנהל צופן, אחות מעסה, אחות עוזרת, אחות שמנהלת את התזמון של בדיקות הדופק ומכות החשמל, אחות רושמת... גם בצופן ולא רק בטראומה.
  4. יחס של יותר מאחות לחולה בטיפול נמרץ.
  5. רוקח צמוד כחלק מצוות היחידה.
  6. הנושא של הפסקת תמיכה (withdrawal of care).

מה דעתכם?

הכותב הוא רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ כללי במרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים. הדברים האמורים הם על דעתו בלבד ואינם מייצגים את מקום עבודתו ו/או עובדים אחרים שם

נושאים קשורים:  ד"ר יגאל הלביץ,  דעות,  חדשות,  טיפול נמרץ,  החייאה
תגובות
18.05.2021, 16:52

👍

אנונימי/ת
19.05.2021, 19:39

כתבה מעניינת. תודה שהבאת לנו הצצה של דרך ההתנהלות באוסטרליה.

אנונימי/ת
19.05.2021, 19:52

יפה שבתור מתמחה בכיר אתה מחבל בעבודתה של האחות הרושמת הנודניקית. ישראלי לדוגמא

19.05.2021, 20:18

תפקיד הרופא הקריטי , לפנק קולגות רופאות , ולהמר לחיי האחיות

אנונימי/ת
20.05.2021, 02:52

I did a year at the PICU in RCH in Melbourne. It was an amazing experience! I hope someday we will reach that level of care

אנונימי/ת
20.05.2021, 12:07

כתבה מרעננת ומקורית!